Πολλοί φορείς που ασχολούνται με την ανάπτυξη της κρουαζιέρας και την ενίσχυση του home porting σε ελληνικά λιμάνια με πρώτο και καλύτερο του Πειραιά, θεώρησαν ότι το πρόβλημα λύθηκε με την οριστική και άνευ όρων κατάργηση του καμποτάζ.
Όμως μακριά από τις φανφάρες, τα πανηγύρια και τις… κορδέλες η κατάσταση είναι γκρίζα και οι θάλασσες σκοτεινές. Τα νερά είναι αχαρτογράφητα.
Οι άξονες της στρατηγικής που πρέπει να ακολουθηθεί είναι δύο. Η προσέλκυση των ξένων κολοσσών και η αναβάθμιση των λιμενικών εγκαταστάσεων.
«Κορυφαίος του χορού» στην προσπάθεια αυτή είναι η Ένωση Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλία. Μιλώντας στο «Πρώτο ΘΕΜΑ» ο Μιχάλης Λάμπρος Αντιπρόεδρος Ενώσεως Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας, με εμπειρία που ξεπερνάει τα 50 χρόνια, βάζει το δάκτυλο επί τον τύπο των ήλων.
«Ο αγώνας και οι προσπάθειες προσέλκυσης ξένων εταιρειών κρουαζιεροπλοίων που θα χρησιμοποιούν τα Ελληνικά λιμάνια ως home porting ξεκίνησε από την επομένη ημέρα της κατάργησης του καμποτάζ.
Όπως δείχνουν τα πράγματα αυτός ο αγώνας που ξεκινήσαμε όλοι όσοι ασχολούμεθα παραδοσιακά με την Κρουαζιέρα μέσα από τις τάξεις της Ενώσεως Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας θα είναι και μακρύς και επίπονος.
Κατά την άποψή μας οι δραστηριότητές μας χωρίζονται σε δύο κατηγορίες.
Η πρώτη κατηγορία εστιάζεται στην στενή προσέγγιση των ξένων εταιρειών κρουαζιεροπλοίων ιδιαίτερα εκείνων που δραστηριοποιούνται με έδρα το Miami.Οι προσπάθειες έχουν αρχίσει μέσω επαφών που ξεκίνησε η Ένωσή μας αλλά και επαφών που θα έχει σύντομα το Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου με τα υψηλόβαθμα στελέχη αυτών των εταιρειών σε μια προσπάθεια να ξεκινήσουν να χρησιμοποιούν τα Ελληνικά λιμάνια ως home-ports για τις κρουαζιέρες που εκτελούν στην Ανατολική Μεσόγειο» τονίζει ο Μιχάλης Λάμπρος και αναρωτιέται:
«Με ποιο τρόπο όμως θα πετύχουμε το home-porting εάν δεν έχουμε να δείξουμε στις ξένες εταιρείες ότι διαθέτομε αξιόλογες λιμενικές εγκαταστάσεις και υποδομές που θα εξασφαλίζουν την ομαλή και απρόσκοπτη προσέγγιση των κρουαζιεροπλοίων και την σωστή εξυπηρέτηση πλοίων και επιβατών».
Προς την κατεύθυνση αυτή η Ένωση Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας παρέθεσε στον Κώστα Μουτζούρη Γ.Γ. Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής, του βασικούς κανόνες για να επιτύχουν οι προσπάθειες αναβάθμισης των λιμενικών εγκαταστάσεων πρέπει να περιστραφούν άμεσα στις κάτωθι ενέργειες.
Ο κος Μιχ.Λάμπρος τους αναλύει:
- Να ξεκινήσουν επαφές με τις μεγάλες πλοιοκτήτριες / διαχειρίστριες εταιρείες κρουαζιεροπλοίων κυρίως εκείνες που έχουν την έδρα τους στο Miami. Οι επαφές πρέπει να είναι υψηλού επιπέδου δηλαδή ή σε επίπεδο Υπουργών ή Γενικών Γραμματέων με ανώτερα στελέχη αυτών των εταιρειών. Θα πρέπει να τονιστεί η παρουσία της χώρας μας στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου ως στρατηγικός χώρος υποδοχής κρουαζιεροπλοίων με μεγάλη γκάμα επιλογής προορισμών.
- Θα πρέπει να παρουσιάσουμε σε αυτές τις εταιρείες τα σχέδια και τα προγράμματά μας για την αναβάθμιση των λιμενικών μας υποδομών και να ζητήσομε την συμμετοχή τους στην υλοποίηση των στόχων μας. Να ακολουθήσομε το παράδειγμα της γειτονικής μας Τουρκίας που μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα αναβάθμισε όλα τα κύρια λιμάνια της με ανάθεση στην ιδιωτική πρωτοβουλία. Πρέπει να καταργηθεί άμεσα η σχέση του ελέγχου του κράτους σε πλειοψηφικό ποσοστό των ανάδοχων εταιρειών.
Κανένας και σε κανένα σημείο του πλανήτη μας δεν δέχεται να συμμετέχει σε φορέα, να συνεισφέρει τα ωραία του χρηματικά κονδύλια και να έχει την πλειοψηφία το κράτος. Πρέπει να ξεχάσομε το 51% της κρατικής συμμετοχής.
- Η Ένωσή μας έχει ήδη ξεκινήσει αλληλογραφία με τις μεγάλες εταιρείες κρουαζιεροπλοίων είτε με απευθείας επαφές είτε μέσω των εκπροσώπων / πρακτόρων των εταιρειών στην Ελλάδα για να προετοιμάσει το έδαφος για την συμμετοχή της ιδιωτικής πρωτοβουλίας στην αναβάθμιση των λιμενικών εγκαταστάσεων των λιμένων του Πειραιά και των νησιών μας.
- Πρέπει να καταλάβουν οι εταιρείες ότι η Ελλάδα διαθέτει σε μεγάλο ποσοστό μια στρατηγική που εγγυάται την ομαλή άφιξη και την εξυπηρέτηση των επιβατών. Οι τυχόν ατέλειες για τις λιμενικές εγκαταστάσεις θα διορθωθούν σύντομα με την συμμετοχή και την πρωτοβουλία όλων των φορέων.
- Πρέπει επίσης άμεσα να τεθεί σε εφαρμογή το περίφημο berthing plan το οποίο σήμερα η Ελλάδα είναι το μόνο σημείο του κόσμου που δεν εφαρμόζεται.
Ιδιωτική πρωτοβουλία
Η ιδιωτική πρωτοβουλία δεν εφαρμόστηκε μόνο στα λιμάνια της Τουρκίας, την Κωνσταντινούπολη και το Κουζάντασι που τα ανέλαβε εξ’ ολοκλήρου η Royal Caribbean. Το ίδιο σύστημα με την ανάθεση των λιμενικών υποδομών σε ιδιωτικές ξένες εταιρείες εφαρμόσθηκε και σε άλλα Ευρωπαϊκά λιμάνια, όπως στη Μασσαλία, Λάρνακα, λιμάνια της Ιταλίας, κλπ. ‘Ομως εκεί το κράτος περιορίστηκε σε ένα μικρό ποσοστό συμμετοχής και οι μεγάλες εταιρείες έχοντας τα πλειοψηφικά πακέτα συμμετοχής προχώρησαν με γοργούς ρυθμούς και ξοδεύοντας τεράστια ποσά δημιούργησαν σε λίγα χρόνια υποδειγματικά λιμάνια με παγκόσμια εμβέλεια στον τομέα της κρουαζιέρας.
Κατά την διάρκεια της έκθεσης «ΠΟΣΕΙΔΩΝΙΑ» στην ημερίδα που οργανώθηκε για την κρουαζιέρα ήταν παρόντες και έλαβαν ενεργό μέρος ο Αντιπρόεδρος του εμπορικού τμήματος της Royal Caribbean Cruises κος. JOHN TERCEK, ο Corporate Operating Officer της Ιταλικής εταιρείας MSC κύριος Neil Palomba και ο Αντιπρόεδρος Air and Land Operation της COSTA CROCIERE SPA, θυγατρικής της μεγαλύτερης εταιρείας κρουαζιεροπλοίων σε παγκόσμια κλίμακα, κύριος Antonio De Rosa, οι οποίοι δήλωσαν κατηγορηματικά ότι οι εταιρείες που εκπροσωπούν είναι έτοιμες να αναλάβουν την αναβάθμιση των λιμενικών εγκαταστάσεων όχι μόνο στο λιμάνι του Πειραιά αλλά και στα κυριότερα λιμάνια των νησιών μας που προορίζονται για home-ports αρκεί να συμφωνήσει το Ελληνικό Δημόσιο να παραχωρήσει σε αυτές τις εταιρείες το πλειοψηφικό πακέτο μετοχών.
Το Φαληρικό Δέλτα
«Πιο συγκεκριμένα για το λιμάνι του Πειραιά επειδή εκτός από το πρόβλημα στενότητας του χώρου για ταυτόχρονη εξυπηρέτηση ακτοπλοϊκών κρουαζιεροπλοίων και γραμμών Αργοσαρωνικού, υπάρχει και υπαρκτό συγκοινωνιακό πρόβλημα με αποτέλεσμα να δημιουργείται το αδιαχώρητο τις ημέρες αιχμής αφίξεων κρουαζιεροπλοίων, η Ένωσή μας παλαιότερα αλλά και πρόσφατα κατά την συνάντησή μας με τον κ. Κώστα Μουτζούρη έθεσε επί τάπητος το θέμα της δημιουργίας λιμενικών υποδομών για εξυπηρέτηση μόνο κρουαζιεροπλοίων στο Φλοίσβο, στο Φαληρικό Δέλτα» επισημαίνει ο Μιχάλης Λάμπρος:
« Με αυτόν τον τρόπο θα παραμείνει ως έχει το Κεντρικό Λιμάνι του Πειραιά για όλα τα άλλα επιβατηγά πλοία και η κρουαζιέρα θα εξυπηρετηθεί στο Φλοίσβο. Υπάρχουν σχετικές μελέτες που εάν προωθηθούν είμαι βέβαιος ότι θα αποτελέσουν αντικείμενο ενδιαφέροντος για επένδυση από τις μεγάλες διεθνείς εταιρείες κρουαζιεροπλοίων. Με αυτόν τον τρόπο θα λυθεί και το συγκοινωνιακό πρόβλημα του Πειραιά και ταυτόχρονα θα συντομευθεί ο χρόνος επίσκεψης των μουσειακών χώρων της Ακρόπολης κλπ και θα υπάρχει ταχύτερη πρόσβαση των επιβατών προς το αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος».
Ο κος. Μουτζούρης έδειξε σοβαρό ενδιαφέρον για την πρόταση της λύσεως «ΦΛΟΙΣΒΟΣ» και πρότεινε σύσταση μιας επιτροπής στην οποία θα συμμετέχουν όλοι οι φορείς της κρουαζιέρας, τα Επιμελητήρια, οι εφοπλιστικές ενώσεις και οι χρήστες του λιμανιού ούτως ώστε να τεθούν τα θέματα επί τάπητος και να αποφασιστεί μια μόνιμη και μακρόπνοη λύση που θα προσελκύσει μελλοντικά το ενδιαφέρον των μεγάλων διεθνών εταιρειών κρουαζιεροπλοίων και θα δημιουργήσει πραγματικά τον Πειραιά και την ευρύτερη περιοχή ως το κέντρο της κρουαζιέρας στην Ανατολική Μεσόγειο» και προσέθεσε:
«Παράλληλα θα επιλεγούν ορισμένα από τα πιο σπουδαία λιμάνια των νησιών μας που θα πορευτούν στα πρότυπα της λειτουργίας του λιμανιού του Ηρακλείου το οποίο θα λειτουργήσει ως πυξίδα και πόλος έλξης για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας σε σωστές βάσεις και σε αυτά τα λιμάνια.
Δύσκολη και μακροχρόνια προσπάθεια που χρειάζεται σίγουρα υπομονή και επιμονή».
Όμως μακριά από τις φανφάρες, τα πανηγύρια και τις… κορδέλες η κατάσταση είναι γκρίζα και οι θάλασσες σκοτεινές. Τα νερά είναι αχαρτογράφητα.
Οι άξονες της στρατηγικής που πρέπει να ακολουθηθεί είναι δύο. Η προσέλκυση των ξένων κολοσσών και η αναβάθμιση των λιμενικών εγκαταστάσεων.
«Κορυφαίος του χορού» στην προσπάθεια αυτή είναι η Ένωση Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλία. Μιλώντας στο «Πρώτο ΘΕΜΑ» ο Μιχάλης Λάμπρος Αντιπρόεδρος Ενώσεως Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας, με εμπειρία που ξεπερνάει τα 50 χρόνια, βάζει το δάκτυλο επί τον τύπο των ήλων.
«Ο αγώνας και οι προσπάθειες προσέλκυσης ξένων εταιρειών κρουαζιεροπλοίων που θα χρησιμοποιούν τα Ελληνικά λιμάνια ως home porting ξεκίνησε από την επομένη ημέρα της κατάργησης του καμποτάζ.
Όπως δείχνουν τα πράγματα αυτός ο αγώνας που ξεκινήσαμε όλοι όσοι ασχολούμεθα παραδοσιακά με την Κρουαζιέρα μέσα από τις τάξεις της Ενώσεως Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας θα είναι και μακρύς και επίπονος.
Κατά την άποψή μας οι δραστηριότητές μας χωρίζονται σε δύο κατηγορίες.
Η πρώτη κατηγορία εστιάζεται στην στενή προσέγγιση των ξένων εταιρειών κρουαζιεροπλοίων ιδιαίτερα εκείνων που δραστηριοποιούνται με έδρα το Miami.Οι προσπάθειες έχουν αρχίσει μέσω επαφών που ξεκίνησε η Ένωσή μας αλλά και επαφών που θα έχει σύντομα το Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου με τα υψηλόβαθμα στελέχη αυτών των εταιρειών σε μια προσπάθεια να ξεκινήσουν να χρησιμοποιούν τα Ελληνικά λιμάνια ως home-ports για τις κρουαζιέρες που εκτελούν στην Ανατολική Μεσόγειο» τονίζει ο Μιχάλης Λάμπρος και αναρωτιέται:
«Με ποιο τρόπο όμως θα πετύχουμε το home-porting εάν δεν έχουμε να δείξουμε στις ξένες εταιρείες ότι διαθέτομε αξιόλογες λιμενικές εγκαταστάσεις και υποδομές που θα εξασφαλίζουν την ομαλή και απρόσκοπτη προσέγγιση των κρουαζιεροπλοίων και την σωστή εξυπηρέτηση πλοίων και επιβατών».
Προς την κατεύθυνση αυτή η Ένωση Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας παρέθεσε στον Κώστα Μουτζούρη Γ.Γ. Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής, του βασικούς κανόνες για να επιτύχουν οι προσπάθειες αναβάθμισης των λιμενικών εγκαταστάσεων πρέπει να περιστραφούν άμεσα στις κάτωθι ενέργειες.
Ο κος Μιχ.Λάμπρος τους αναλύει:
- Να ξεκινήσουν επαφές με τις μεγάλες πλοιοκτήτριες / διαχειρίστριες εταιρείες κρουαζιεροπλοίων κυρίως εκείνες που έχουν την έδρα τους στο Miami. Οι επαφές πρέπει να είναι υψηλού επιπέδου δηλαδή ή σε επίπεδο Υπουργών ή Γενικών Γραμματέων με ανώτερα στελέχη αυτών των εταιρειών. Θα πρέπει να τονιστεί η παρουσία της χώρας μας στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου ως στρατηγικός χώρος υποδοχής κρουαζιεροπλοίων με μεγάλη γκάμα επιλογής προορισμών.
- Θα πρέπει να παρουσιάσουμε σε αυτές τις εταιρείες τα σχέδια και τα προγράμματά μας για την αναβάθμιση των λιμενικών μας υποδομών και να ζητήσομε την συμμετοχή τους στην υλοποίηση των στόχων μας. Να ακολουθήσομε το παράδειγμα της γειτονικής μας Τουρκίας που μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα αναβάθμισε όλα τα κύρια λιμάνια της με ανάθεση στην ιδιωτική πρωτοβουλία. Πρέπει να καταργηθεί άμεσα η σχέση του ελέγχου του κράτους σε πλειοψηφικό ποσοστό των ανάδοχων εταιρειών.
Κανένας και σε κανένα σημείο του πλανήτη μας δεν δέχεται να συμμετέχει σε φορέα, να συνεισφέρει τα ωραία του χρηματικά κονδύλια και να έχει την πλειοψηφία το κράτος. Πρέπει να ξεχάσομε το 51% της κρατικής συμμετοχής.
- Η Ένωσή μας έχει ήδη ξεκινήσει αλληλογραφία με τις μεγάλες εταιρείες κρουαζιεροπλοίων είτε με απευθείας επαφές είτε μέσω των εκπροσώπων / πρακτόρων των εταιρειών στην Ελλάδα για να προετοιμάσει το έδαφος για την συμμετοχή της ιδιωτικής πρωτοβουλίας στην αναβάθμιση των λιμενικών εγκαταστάσεων των λιμένων του Πειραιά και των νησιών μας.
- Πρέπει να καταλάβουν οι εταιρείες ότι η Ελλάδα διαθέτει σε μεγάλο ποσοστό μια στρατηγική που εγγυάται την ομαλή άφιξη και την εξυπηρέτηση των επιβατών. Οι τυχόν ατέλειες για τις λιμενικές εγκαταστάσεις θα διορθωθούν σύντομα με την συμμετοχή και την πρωτοβουλία όλων των φορέων.
- Πρέπει επίσης άμεσα να τεθεί σε εφαρμογή το περίφημο berthing plan το οποίο σήμερα η Ελλάδα είναι το μόνο σημείο του κόσμου που δεν εφαρμόζεται.
Ιδιωτική πρωτοβουλία
Η ιδιωτική πρωτοβουλία δεν εφαρμόστηκε μόνο στα λιμάνια της Τουρκίας, την Κωνσταντινούπολη και το Κουζάντασι που τα ανέλαβε εξ’ ολοκλήρου η Royal Caribbean. Το ίδιο σύστημα με την ανάθεση των λιμενικών υποδομών σε ιδιωτικές ξένες εταιρείες εφαρμόσθηκε και σε άλλα Ευρωπαϊκά λιμάνια, όπως στη Μασσαλία, Λάρνακα, λιμάνια της Ιταλίας, κλπ. ‘Ομως εκεί το κράτος περιορίστηκε σε ένα μικρό ποσοστό συμμετοχής και οι μεγάλες εταιρείες έχοντας τα πλειοψηφικά πακέτα συμμετοχής προχώρησαν με γοργούς ρυθμούς και ξοδεύοντας τεράστια ποσά δημιούργησαν σε λίγα χρόνια υποδειγματικά λιμάνια με παγκόσμια εμβέλεια στον τομέα της κρουαζιέρας.
Κατά την διάρκεια της έκθεσης «ΠΟΣΕΙΔΩΝΙΑ» στην ημερίδα που οργανώθηκε για την κρουαζιέρα ήταν παρόντες και έλαβαν ενεργό μέρος ο Αντιπρόεδρος του εμπορικού τμήματος της Royal Caribbean Cruises κος. JOHN TERCEK, ο Corporate Operating Officer της Ιταλικής εταιρείας MSC κύριος Neil Palomba και ο Αντιπρόεδρος Air and Land Operation της COSTA CROCIERE SPA, θυγατρικής της μεγαλύτερης εταιρείας κρουαζιεροπλοίων σε παγκόσμια κλίμακα, κύριος Antonio De Rosa, οι οποίοι δήλωσαν κατηγορηματικά ότι οι εταιρείες που εκπροσωπούν είναι έτοιμες να αναλάβουν την αναβάθμιση των λιμενικών εγκαταστάσεων όχι μόνο στο λιμάνι του Πειραιά αλλά και στα κυριότερα λιμάνια των νησιών μας που προορίζονται για home-ports αρκεί να συμφωνήσει το Ελληνικό Δημόσιο να παραχωρήσει σε αυτές τις εταιρείες το πλειοψηφικό πακέτο μετοχών.
Το Φαληρικό Δέλτα
«Πιο συγκεκριμένα για το λιμάνι του Πειραιά επειδή εκτός από το πρόβλημα στενότητας του χώρου για ταυτόχρονη εξυπηρέτηση ακτοπλοϊκών κρουαζιεροπλοίων και γραμμών Αργοσαρωνικού, υπάρχει και υπαρκτό συγκοινωνιακό πρόβλημα με αποτέλεσμα να δημιουργείται το αδιαχώρητο τις ημέρες αιχμής αφίξεων κρουαζιεροπλοίων, η Ένωσή μας παλαιότερα αλλά και πρόσφατα κατά την συνάντησή μας με τον κ. Κώστα Μουτζούρη έθεσε επί τάπητος το θέμα της δημιουργίας λιμενικών υποδομών για εξυπηρέτηση μόνο κρουαζιεροπλοίων στο Φλοίσβο, στο Φαληρικό Δέλτα» επισημαίνει ο Μιχάλης Λάμπρος:
« Με αυτόν τον τρόπο θα παραμείνει ως έχει το Κεντρικό Λιμάνι του Πειραιά για όλα τα άλλα επιβατηγά πλοία και η κρουαζιέρα θα εξυπηρετηθεί στο Φλοίσβο. Υπάρχουν σχετικές μελέτες που εάν προωθηθούν είμαι βέβαιος ότι θα αποτελέσουν αντικείμενο ενδιαφέροντος για επένδυση από τις μεγάλες διεθνείς εταιρείες κρουαζιεροπλοίων. Με αυτόν τον τρόπο θα λυθεί και το συγκοινωνιακό πρόβλημα του Πειραιά και ταυτόχρονα θα συντομευθεί ο χρόνος επίσκεψης των μουσειακών χώρων της Ακρόπολης κλπ και θα υπάρχει ταχύτερη πρόσβαση των επιβατών προς το αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος».
Ο κος. Μουτζούρης έδειξε σοβαρό ενδιαφέρον για την πρόταση της λύσεως «ΦΛΟΙΣΒΟΣ» και πρότεινε σύσταση μιας επιτροπής στην οποία θα συμμετέχουν όλοι οι φορείς της κρουαζιέρας, τα Επιμελητήρια, οι εφοπλιστικές ενώσεις και οι χρήστες του λιμανιού ούτως ώστε να τεθούν τα θέματα επί τάπητος και να αποφασιστεί μια μόνιμη και μακρόπνοη λύση που θα προσελκύσει μελλοντικά το ενδιαφέρον των μεγάλων διεθνών εταιρειών κρουαζιεροπλοίων και θα δημιουργήσει πραγματικά τον Πειραιά και την ευρύτερη περιοχή ως το κέντρο της κρουαζιέρας στην Ανατολική Μεσόγειο» και προσέθεσε:
«Παράλληλα θα επιλεγούν ορισμένα από τα πιο σπουδαία λιμάνια των νησιών μας που θα πορευτούν στα πρότυπα της λειτουργίας του λιμανιού του Ηρακλείου το οποίο θα λειτουργήσει ως πυξίδα και πόλος έλξης για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας σε σωστές βάσεις και σε αυτά τα λιμάνια.
Δύσκολη και μακροχρόνια προσπάθεια που χρειάζεται σίγουρα υπομονή και επιμονή».